Tid og sted: Torsdag, 20. februar 2025 kl. 18.30 – 21.00 i Foreningernes Hus (Malling Plejehjem)
Til stede: Steen Bording Andersen (videolink), Povl Nørgaard, Erik Moes, Lene Damgård, Børge
Terkelsen, Hans Oluf Schou, Jørgen Friis Bak og Birgitte Skjøtt
Afbud fra Birgit Roesen
Mødeleder Børge
Referent Povl
Dagsordenens pkt. 1. Møde med kommune om Samarbejdsaftalen
Der var få kommentarer til det nye udkast til samarbejdsaftale, som bl.a. indfrier vores ønske til at
kommunen beskriver, hvad de vil levere.
Steen sender følgende kommentarer til udkastet til Forvaltningen – senest 23. februar.
- Præcisering af tidspunkt for inddragelse af Fællesråd ønskes
- Kan sekretariatsbistanden præciseres, så vi kender omfang og ressourcer
- Vi ser ikke et problem i dobbeltroller – egentlig kan kommunen slet ikke forholde sig til det for
andre foreninger – kun sig selv
Dagsordenens pkt. 2. Beslutning om at lave et Nyhedsbrev
Steen har drøftet vores ønske om et nyhedsbrev med Christoffer oplandsagent og Per Bach. De vil gerne
samarbejde med os – og aftalt at lave et nyt navn, som signalerer helheden og ikke kun BMI. Christoffers
læring efter de første udgaver er at det skal gøres lettere og hurtigere at orientere sig i det – så derfor skal
der i nyhedsbrevet linkes til uddybende tekster.
Vi besluttede at gennemføre samarbejdet med Christoffer – og sigter efter første udgivelse efter BMA
Generalforsamling 13. marts. Jørgen og Povl snakker nærmere med Christoffer om procedurer for
samarbejdet.
Dagsordenens pkt. 3. Generalforsamling 13. marts – det praktiske
Fællesrådet for Beder Malling Ajstrup
Erik har bestilt forplejning og lokale på Folkehuset Beder til ca. 40 personer. Der serveres kaffe til start og
tapas i pausen.
Information: Jørgen lægger dagsordenen på web og Facebook. Povl sørger for plakater til Gadeskilte i Beder
og Malling.
Emner i beretningen: Generelt (Steen); samt beretninger fra udvalg: Byudvikling (Steen og ?); Trafik (Lene),
EBC (en eller to fra styringsgruppen); Grøn Gruppe (Erik)
Tidsplan: Beretning + debat før pausen, øvrige punkter efter pausen. Jesper Kjeldsen er ordstyrer
Stemmesedler og registrering af stemmeberettigede – Børge og Povl
Genvalg til revisorer
Vi mødes kl. 19.00 og sikrer os at alt er ok – inden mødet starter kl. 19.30
Dagsordenens pkt. 4. Grundlovsmødet
Vi fastholder aftale om prismodtageren
Birgitte aftaler underholdning – enten Phønix eller Lisa kock
Følgende tilbydes at holde indlæg og fortælle om foreningens aktiviteter
Lions – Børge aftaler med Ib
Ajstrup Biolaug – Thomas Østergaard – Erik aftaler
BMI Motion – Jørgen Fjord – povl aftaler
Flis til jorden på mødepladsen – Steen snakker med Peter Søgaard
Øl, vand og kaffe – Povl aftaler med Jens Meldgaard, cafe Klubånd
Dagsordenens pkt. 5. Skoleparken
Vi drøftede henvendelsen fra Louise Blicher Nilsson om bevarende muligheder til området, som er designet
som haveby af arkitektfirmaet Møller og Grønborg i 1960-erne.
Vi spørger forvaltningen om deres principper for at give dispensationer fra områdets byplanvedtægt i
byggeansøgninger. Brevet sendes til: Ledelsen i Plan og Byggeri: Ann Hamborg, byggechef og Hanne Broe,
afdelingsleder i Plan og VVM.
Dagsordenens pkt. 6. Møde om Oplandspuljen
Birgitte deltager i møde onsdag 26. februar – invitation – se mail fra forvaltningen 17. februar. Mødet
handler om kommunikation omkring puljen og dens anvendelse.
Dagsordenens pkt. 7. Status på Infotavle projekt
Fællesrådet for Beder Malling Ajstrup
Steen fortalte at Kolt-Hasselager har gode erfaringer med den tavle, som er sat op og bruges af foreninger
til at informere. Foreninger, som er ”superbrugere skal betale 3.000 kr. for en tilladelse til at bruge
systemet. Ved lavere brug er afgiften mindre. Det tekniske system er leveret af kommunen. Mange andre
Fællesråd er interesseret i lignende og der er 10 ansøger til en tavle finansieret af Oplandspuljen.
Børge kontakter Tue: Beskeden er: vi skal senest ved generalforsamlingen have en plan for aktivering af
projektet -ellers vil vi gentænke brugen af de tildelte projektmidler.
Dagsordenens pkt. 8. Økonomi
Kontingent faktura er udsendt den 25. januar sammen med indkaldelsen til Generalforsamling. Pr. 18.
februar har 39 ud af de udsendte 99 fakturaer betalt. Fristen er 1. marts.
Medlemsforhold:
- Beder-Malling Fritidscenter er udmeldt – indgår fremover i Beder Fritids- og Ungdomsklub &
Legeplads Svendgården.
- Nordea Beder Torv er udmeldt
Der ansøges om medlemskab fra
- TR-Fodterapi v/Tanja Rasmussen
- Beder-Malling Jagtforening
Begge indstilles til godkendelse på generalforsamlingen.
Ved generalforsamlingen skal følgende nye medlemmer formelt godkendes
- Ajstrup Bio og Energilaug
- Beder Fritids- og Ungdomsklub &Legeplads Svendgården.
- TR-Fodterapi
- Beder Malling Jagtforening
Økonomiske forhold
Nordea indestående pr. 18. februar 2025: 212.561,00 kr. Danske Bank aktier: 20.190 kr. pr. 3. januar 2025.
Af bankindestående tilhører 12.376,95 kr. Foreningernes Hus.
Dagsordenens pkt. 9. Grøn Gruppe
Intet nyt fra gruppen, som har først møde i 2025 den 3. marts.
Erik har aftalt med Morten Sejersen, at han fortsætter i Skovbrugerrådet og aflægger beretning til FU – et
par gange om året.
Dagsordenens pkt. 10. Trafik
Fællesrådet for Beder Malling Ajstrup
Steen fortalte om seneste nyt på cykelstiområdet
Cykelstien Malling – Beder er i aktiv proces – udfordring omkring linjeføring ud for Egelund. Etableringen er
støttet med midler fra National Cykelpulje.
Intet nyt om start på etableringen af cykelsti fra rundkørslen i Ajstrup og ned mod stranden.
Steen spørger foranlediget af Jørgens fokus, på status til etableringen af cykelsti fra Malling syd og frem
mod efterskolen via undergang under jernbanen. Den indgår som aftale i lokalplan 1015.
Dagsordenen pkt. 11. Byudvikling
Byudviklingsgruppen arbejder hårdt på at få deres beskrivelser færdig. Har næste møde uge 9.
Steen er meget tilfreds med resultatet. Det bliver præsenteret i Fællesbladet nr. 3, som udkommer 21. maj
og er oplæg til borgermøde medio juni.
Nyt om Kommuneplan 2025
Et nyt byområde – Malling Vest – er stadig i spil og vil indgå i den kommuneplan, som kommer i høring
inden sommerferien.
Dagsordenens pkt. 12. Egelund Borger Center
Byggeplanlægningen er udfordret af, at der ligger mange rør og kabler i jorden hvor der var planlagt ny
bygning. Endvidere at Teknisk forvaltning har stillet deres tilskud til projektet på 3,5 mio. kr. i bero grundet
uafklarede tekniske forhold. Steen snakker med projektgruppen, for at få en præcis status. Vi skal overveje
om repræsentanter fra projektgruppen skal have taletid på Generalforsamlingen – hvis der ikke kan
præsenteres en klar plan for fremdrift.
Dagsordenens pkt. 13. Fællesbladet – artikler til nr. 3 – deadline 14. april.
Birgitte laver tekst om Generalforsamling 13. marts
Vi afklarer andre indlæg ved næste FU-møde
Dagsordenens pkt. 14. tekster til nyhedsbrev
Povl laver tekst om indholdet i dagsordenens pkt. 1, 4, 10 og 11
Dagsordenens pkt. 15. Kalenderen
Næste FU møde: 3. april i Foreningernes Hus, Malling
Dagsordenens pkt. 16. Eventuelt
Jørgen sender ide om at lave en Park& Ride plads ved Giber Ringvej til den anmodning som er sendt fra
Grønne Ungdomsbevægelse.
Nyeste kommentarer